Penggunaan Media Audiovisual dalam Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris pada Siswa SD
DOI:
https://doi.org/10.37253/landmark.v2i1.8915Abstract
This research explores the benefits of using audiovisual media in learning English vocabulary at the primary school level. Conducted in the context of a community service activity involving 14 learners, the research shows that this approach can significantly improve student engagement and vocabulary recall. The multisensory stimulation of audio, video and images creates a dynamic and fun learning environment. The advantages involve flexibility of access, variety of teaching approaches, and more detailed evaluation of student progress. It was found that audiovisual media provides a more interactive learning experience, allowing students to associate words with images and sounds. It also helps students in the use of vocabulary in everyday communicative contexts. Therefore, the integration of audiovisual media is expected to continue to be developed to create an innovative and relevant learning environment, reinforcing the positive potential in English language education at the primary level.
Downloads
References
Arguningrum, F. A. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Penguasaan Kosa Kata Bahasa Inggris Padakelompok B Tk Aisiyahbustanul Atfal Ngasem Colomadu Karanganyartahun Ajaran 2015/2016 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Arsyad, Azhar (Ed). 2017. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.
Biola, G. S. I. F., & Patintingan, M. L. (2021). Pengaruh Media Audiovisual Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Siswa Kelas III Sekolah Dasar. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 48-54.
Firmansyah, D. (2019). Pengaruh Bahasa Indonesia dan Bahasa Inggris di Era Globalisasi. (Paper) Jurnal Online Internasional & Nasional, Universitas 17 Agustus 1945 Jakarta, 53(9)
Widiyono, A., Irfana, S., & Firdausia, K. (2021). Implementasi Merdeka Belajar melalui Kampus Mengajar Perintis di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik : Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 16(2)
Izzan, Ahmad. 2010. Metodologi Pembelajaran Bahasa Inggris. Bandung: Humaniora.
Rusman. 2018. Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Depok: Rajawali Pres.
Dewi, D. U., & Ali, M. (2014). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Perolehan Kosakata Bahasa Indonesia Anak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 2(6).
Faizah, N., & Gumiandri, S. (2021). Efektivitas Media Audio dan Visual Terhadap Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris Tingkat SD (Studi Kasus Pada TPQ Al-Huda). J. Eduscience, 6(2), 55.
HIDAYATI, M. (2013). Pemanfaatan Media Audio Visual untuk Peningkatan Pembelajaran Bahasa Inggris tentang Kosakata di Kelas IV Sekolah Dasar. KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN, 4(2).
Nurfadilah, N., & Nurhastuti, N. (2018). Media Pembelajaran Video Komunikasi Total Untuk
Meningkatkan Penguasaan Kosakata Anak Tunarungu. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus.
Purnaningsih, P. (2017). Strategi Pemanfaatan Media Audio Visual untuk Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 2(1), 34-41.
Ratminingsih, N. M. (2016). Efektivitas media audio pembelajaran bahasa Inggris berbasis lagu kreasi di kelas lima sekolah dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(1), 27-38.
Rindawati, T., Thamrin, L., & Lusi, L. (2022). Penggunaan Media Audio Visual Film Kartun dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Mandarin pada Siswa SD LKIA. Jurnal Tunas Bangsa, 9(1), 1-10
Suryanida, D. P., & Suyatiningsih, S. (2022). Analisis Pengaruh Media Pembelajaran Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa. Epistema, 3(2), 103-107.
Wahyuningsih, M. G. S., Mudjiman, H., & Haryanto, S. (2014). PENERAPAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM PEMBELAJARAN BAHASA.
Widyastuti, N. (2022). PENERAPAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS KELAS VII DI SMPN 1 SYAMTALIRA BAYU ACEH UTARA. Hudan Lin Naas: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 3(2), 59-70.