Pengenalan Bahasa Inggris terhadap Anak Sekolah Dasar Menggunakan Media Youtube dan Alat Peraga

Authors

  • Abdul Syahid IAIN Palangka Raya
  • Maulidina Tri Amanda IAIN Palangka Raya
  • Nazwa Maulani Dewi IAIN Palangka Raya
  • Rani Oktavia IAIN Palangkaraya
  • Siti Anisah IAIN Palangka Raya
  • Shifa Soraya Lestari IAIN Palangka Raya
  • Windy Annastasia Maharani IAIN Palangka Raya
  • Yulis Setiawati IAIN Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.37253/landmark.v2i1.8818

Keywords:

Games, Introduction English

Abstract

This community service study introduces English to students at MI Terpadu Berkah Palangka Raya through YouTube and visual aids, creating an effective learning environment. This innovative method, focusing on grades 3 and 4, addresses English learning challenges, strengthening listening skills through English songs. Periodic evaluations involve feedback from teachers and students. The activities at Al Berkah Orphanage, involving lecturers and students from the English Education Study Program at IAIN Palangka Raya, emphasize basic English elements, spelling, and vocabulary with a thematic focus on fruits. Structured in preparation, core, and closing stages, these activities create a positive learning experience and have a beneficial impact on the children at Al Berkah Orphanage in Palangka Raya.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, E., Rohmah, A., & Kuspiyah, H. R. (2019). Pendampingan Bimbingan Belajar Bahasa Inggris dan Bakti Sosial di Yayasan Pendidikan dan Sosial Roudlotut Thullab. Jurnal Indonesia Mengabdi, 1(1), 1–5. https://doi.org/10.30599/jimi.v1i1.415

Asrul, N., Daulay, I. K., Lubis, B. N. A., & Husda, A. (2021). Pelatihan Literasi Bahasa Inggris Bagi Siswa SD Negeri Percobaan Medan. Vol ., 1.

Aulina, C. N., Rezania, V., & Destiana, E. (2018). PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT MELALUI PENDAMPINGAN BAGI GURU POS PAUD. Jurnal ABDI, 3(2), 41. https://doi.org/10.26740/ja.v3n2.p41-45

Cahyati, S. S., Parmawati, A., & Atmawidjaja, N. S. (2019). OPTIMIZING ENGLISH TEACHING AND LEARNING PROCESS TO YOUNG LEARNERS (A CASE STUDY IN CIMAHI).
Deviyanti, R. et al. (2021) ‘Pelatihan Bahasa Inggris Komunikatif Berbasis Game Anak-Anak Di Panti Asuhan Al Falah Yasmuba’, Sakai Sambayan Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 5(2), p. 124. Available at: https://doi.org/10.23960/jss.v5i2.263.
Falah, I.F. et al. (2017) PENGENALAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS MELALUI LAGU. Available at: http://jurnal.upmk.ac.id/index.php/pelitapaud.

Gulö, I., Setiawan, D. B., Prameswari, S. R., & Putri, S. R. (2021). MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI ANAK-ANAK PANTI ASUHAN DALAM BERBICARA BAHASA INGGRIS. Adimas : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 23. https://doi.org/10.24269/adi.v5i1.3746

Ilham, I., Hudri, M., Irwandi, I., Rahmaniah, R., Ismail, H., & Hidayati, H. (2023). PENDAMPINGAN BAHASA INGGRIS BAGI ANAK-ANAK DI PANTI ASUHAN MUHAMMADIYAH MATARAM. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(2), 1440. https://doi.org/10.31764/jpmb.v7i2.14714

Kusumaningrum, S. and Dwitantyanov, A. (2019) ‘PELATIHAN PENGAJARAN BAHASA INGGRIS DENGAN MENGGUNAKAN METODE SING A SONG DAN GAMES BAGI GURU SD/MI MUHAMMADIYAH DI WILAYAH KABUPATEN SORONG’, 2(2), pp. 1–6.

Manurung, I. D., & Tuss’adiah, H. (2017). PENINGKATAN KEMAMPUAN BERBAHASA INGGRIS PADA REMAJA USIA PRODUKTIF DI KECAMATAN BERINGIN KABUPATEN DELI SERDANG. 1(2).

Maolida, E. H., Mulyana, A., Rahma R, S., Adetia, E., & Rizki, A. (2022). Collaborative Planning and Teaching English Vocabulary with Virtual Reality: A Community Service in SD Gunung Batu Cianjur. AJAD : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1). https://doi.org/10.35870/ajad.v2i1.40

Marlianingsih, N. (2016). PENGENALAN KOSA KATA BAHASA INGGRIS MELALUI MEDIA AUDIO VISUAL (ANIMASI) PADA PAUD. 3(2).
Moazami, F. et al. (2014) ‘Comparing two methods of education (virtual versus traditional) on learning of Iranian dental students: A post-test only design study’, BMC Medical Education, 14(1). Available at: https://doi.org/10.1186/1472-6920-14-45.
Munibi, A.Z. (2023) ‘Pengaruh Penguasaan Kosakata dan Tata Bahasa Terhadap Kemampuan Membaca Bahasa Inggris’, EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 5(1), pp. 691–698. Available at: https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.4732.
Nasution, F. et al. (2023) ‘Mimbar Kampius: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam Perkembangan Kognitif Anak Menurut Teori Piaget’. Available at: https://doi.org/10.17467/mk.v22i2.3018.
Nuraeni, N. and Dewi, D.A. (2017) Teachers’ Effectiveness in Developing Constructive Learning in Civic Education.
Nurdiana, N. et al. (2021) ‘PELATIHAN BAHASA INGGRIS KOMUNIKATIF BERBASIS GAME’, pp. 2–5.
Qamariah, Z. (2021) PENGENALAN BAHASA INGGRIS BERBASIS GAME ANAK-ANAK DI PANTI ASUHAN AL BERKAH PALANGKA RAYA.
Retna Ningrum, C., Ifianti, T. and Artikel, I. (2021) DEVELOPING VOCABULARY ANIMATION GAME APPLICATION FOR PRONOUNCIATION (Mengembangkan Aplikasi Permainan Animasi Kosakata Untuk Pronounciation).
Sondakh, D.C. and Sya, M.F. (2022) ‘Kesulitan Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Tingkat Sekolah Dasar’, Karimah Tauhid, 1, pp. 9–10.
Susanthi, I.G.A.A.D. (2020) ‘Kendala dalam Belajar Bahasa Inggris dan Cara Mengatasinya’, Linguistic Community Services Journal, 1(2), pp. 64–70. Available at: https://doi.org/10.55637/licosjournal.1.2.2658.64-70.
Wulandari, E., Buntoro, G.A. and Astuti, A.Y. (2020) url : maolidhttp://studentjournal.umpo.ac.id/index.php/komputek RANCANG BANGUN GAME EDUKASI PEMBELAJARAN ANAK USIA DINI PADA RA MIFTAHUL FATAH SAYUTAN BERBASIS ANDROID. Available at: http://studentjournal.umpo.ac.id/index.php/komputek.

Yasa, I. M. A. (2021). OPTIMALISASI PENGABDIAN MASYARAKAT PADA SEKOLAH PAUD BINAAN. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 179. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i2.4387

Downloads

Published

2024-05-31

Issue

Section

Articles